زبان برنامه نویسی روبی (Ruby) چیست و چه کاربردی دارد؟

درست است که این زبان به اندازه زبان هایی مثل جاوا اسکرپیت، PHP و پایتون محبوب نیست ولی این باعث نمی شود که ویژگی ها و کارایی آن را نادیده بگیریم چون Ruby هم در حوزه های متنوعی، از توسعه وب گرفته تا تحلیل داده ها کاربرد دارد و به خوبی توانسته است از پس جلب رضایت توسعه دهندگان بربیاید.

پس بیاید فرصت را از دست ندهیم و هر چه سریع تر با ویژگی ها و کاربردهای این زبان فوق العاده آشنا شویم:

در سال 1990 بود که Yukihiro Matsumoto تصمیم گرفت با ایجاد یک زبان برنامه نویسی جدید کمی بیشتر روی شی گرایی و قابلیت استفاده مجدد از کد تمرکز کند و از این طریق، سرعت توسعه پروژه های مختلف را افزایش دهد. به این ترتیب، زبان برنامه نویسی روبی برای مدیریت ساده تر داده ها و منطق حل مسائل متولد شد.

روبی یک زبان برنامه نویسی متن باز، شی گرا، داینامیک و همه منظوره است که به خاطر سینتکس ساده، بیشتر شبیه زبان گفتاری است و همین باعث شده است که در بین توسعه دهندگان حوزه های مختلف مثل توسعه وب/اپلیکیشن، علم داده و مدیریت حافظه به یک انتخاب محبوب تبدیل شود.

این زبان بر خلاف زبان های دیگر مثل C و C++ مستقیماً با سخت افزار ارتباط برقرار نمی کند و حالت تفسیری دارد. به این صورت که سورس کد موردنظر در یک فایل متنی نوشته می شود، بعد مفسر آن را پردازش و به کد تبدیل می کند. اکثر این برنامه ها ماهیت رویه ای دارند یعنی از بالا به پایین خوانده می شوند.

طبق گفته  Yukihiro Matsumoto مهم ترین هدف این زبان، توسعه شی گرایی است. در واقع، همه چیز در روبی یک شی است (به جز بلوک ها) ولی توسعه دهندگان در صورت تمایل می توانند به جای آبجکت ها، کارشان را با جایگزین هایی مثل procs و lambda حل کنند. پس با این اوصاف، زبان برنامه نویسی Ruby حکم بافری را دارد که بین برنامه نویسان و زیرساخت ماشین های محاسباتی قرار گرفته است.

این زبان در مقایسه با زبان های برنامه نویسی دیگر، رویکردهای معتبر بیشتری برای حل مسائل ارائه می دهد و این کار را با پنهان کردن جزئیات از برنامه نویس انجام می دهد تا کار را برای آنها راحت تر کند. البته، این پنهان سازی در برخی از مواقع می تواند پروسه پیدا کردن باگ ها را سخت تر کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *